الجمعة 5-12-2025 الموافق 15 جمادي الآخرة 1447 منصة البلقاء الرقمية منصة البلقاء الرقمية | التوعية بالامن السيراني شهر التوعية بالامن السيبراني | خريجو البلقاء | English
عن الجامعةmenu arrow الكليات والعمادات menu arrow وحدة القبول والتسجيل المراكز العلمية menu arrow الوحدات الادارية menu arrow بوابة القبولات مكتب التعليم التقني المشاريع والمؤتمرات menu arrow البلقاء والعالم
عن الجامعة:
bullet عن الجامعة
bullet الرسالة الملكية
bullet كلمة الرئيس
bullet الرؤيا و الرسالة
bullet رئاسة الجامعة
bullet مجلس الامناء

bullet مجلس الجامعة
bullet مجلس العمداء
bullet الرؤساء السابقون
bullet قصص نجاح
bullet البلقاء في عيونهم
bullet السياسات العامة لجامعة البلقاء التطبيقية
bullet الخطة الاستراتيجية 2021 - 2025
bullet خطة إدارة المخاطر 2021-2025
العمادات:
bullet  شؤون الطلبة
bullet  البحث العلمي و الابتكار
كليات مركز الجامعة:
bullet  الدراسات العليا
bullet  الطب
bullet  العلوم الطبية المساندة
bullet  التمريض
bullet  العلوم
bullet  الامير عبدالله بن غازي للاتصالات وتكنولوجيا المعلومات
bullet  الذكاء الاصطناعي

bullet  الهندسة
bullet  الأعمال
bullet  السلط للعلوم الإنسانية
bullet  الزراعة التكنولوجية
bullet  السلط التقنية
bullet  الحقوق
الكليات الخارجية:
bullet  الحصن الجامعية
bullet  اربد الجامعية
bullet  عجلون الجامعية
bullet  الهندسة التكنولوجية
bullet  عمان الجامعية للعلوم المالية والادارية
bullet  الاميرة عاليه الجامعية
bullet  الزرقاء الجامعية

bullet  الاميرة رحمة الجامعية
bullet  الكرك الجامعية
bullet  الشوبك الجامعية
bullet  معان الجامعية
bullet  العقبة الجامعية

bullet  أكاديمية الأمير الحسين بن عبد الله الثاني للحماية المدنية
المراكز العلمية
bullet مركز الحاسوب
bullet مركز اللغات
bullet مركز الاستشارات والدراسات والتدريب
bullet المركز الوطني للتدريب وتأهيل المدربين
bullet مركز التطوير وضمان الجودة
bullet المركز الدولي لبحوث المياه والبيئة والطاقة
bullet المركز الاردني الكوري للمعلومات وتكنولوجيا الاتصالات
bullet مركز العقبة للتعليم والتدريب البحري
bullet مركز تكنولوجيا التعلم والتعليم
bullet مركز الابتكار والابداع وريادة الاعمال
bullet  مركز القياس والتشخيص الشامل للإعاقات
bullet مركز التطوير الوظيفي
bullet مركز التطوير الوظيفي لكليات إقليم الشمال
bullet مكتب التعليم التقني
bullet مركز الرصد البيئي
الوحدات:
bullet وحدة القبول والتسجيل
bullet وحدة التقييم والامتحانات العامة
bullet وحدة المكتبة المركزية
bullet وحدة الشؤون المالية
bullet وحدة التأمين الصحي
bullet وحدة الخدمات العامة

bullet  وحدة الرئاسة
bullet وحدة اللوازم والاشغال
bullet وحدة الرقابة والتدقيق الداخلي
bullet وحدة التعاون والعلاقات الدولية
bullet وحدة التنمية وخدمة المجتمع المحلي
الدوائر:
bullet دائرة شؤون العاملين
bullet منصة البلقاء الرقمية
bullet نادي العاملين
وحدة القبول والتسجيل:
bullet الصفحة الرئيسية
bullet التعليمات
bullet  نشرة تخصصات البكالوريوس
bullet نشرة تخصصات البكالوريوس التقني
bullet نشرة تخصصات الدبلوم
bullet التحقق من الشهادات
bullet بوابة القبولات

bullet طلب التحقق من صحة شهادة
bullet دليل الطالب
bullet التقويم الجامعي 2021 _ 2022
bullet التقويم الجامعي 2022 _ 2023
bullet نظام التسجيل الإلكتروني
bullet دراسة نسب التشغيل لخريجي جامعة البلقاء التطبيقية
bullet عرض تقديمي عن دراسة نسب التشغيل لخريجي جامعة البلقاء التطبيقية
المشاريع و المؤتمرات:
bullet المؤتمر الدولي الأول للذكاء الاصطناعي في العلوم الصحية
bullet مؤتمر كلية الأعمال الدولي الثاني - مستقبل الاستدامة لبيئة الاعمال: التنمية السياحية، الابتكار والمرونة
bullet المؤتمر الدولي الاول - مستقبل الاستدامة لبيئة الاعمال: تجارب عملية
bullet 3D GARMENT DESIGN TRAINING
bullet INTERNISA
bullet Med-Quad
bullet Erasmus+ Projects
bullet WATER4MED
bullet Digiwave
bullet DigitalLife4ALL
OverView
Research Intersets
Qualifications
Experiences
Publications
University Courses Taught
Books
Journals Editor/ Reviewer
Community Service
Prof. Mizyed Abdelfattah Ahmad Hyassat
Prof. Mizyed Hyassat is a distinguished scholar and committed researcher in the field of Special Education. His academic and professional interests centre on parents of children with disabilities, inclusive education, and autism spectrum disorder. Over the course of his career, he has gained substantial practical expertise in teaching and training children with intellectual disabilities, hearing impairments, and autism spectrum disorder, through extensive work both in Jordan and internationally. Prof. Hyassat has held several key academic leadership positions. He has served as Supervisor of the Field Training Program, Chair of the Department of Special Education, Vice Dean, and ultimately Dean of Princess Rahma University College.
PROFESSOR
PRINCESS RAHMA UNIVERSITY COLLEGE
https://www.bau.edu.jo/@hyassat.m
 Major: Special Education
 Minor: Special Education
 hyassat.m@bau.edu.jo
 053510035
عربي
ORCID ID: 0000-0002-3857-1947
WoS: https://www.webofscience.com/wos/author/record/HTR-0318-2023
Scopus Author ID: 57004920700
Scopus Link: https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57004920700
Researcher ID: 83119
Google Scholar: https://scholar.google.com/citations?user=ka4EpxEAAAAJ&hl=en

OverView
Dr. Hyassat holds three academic degrees in the field of Special Education: a Bachelor?s and a Master?s degree from the University of Jordan, and a Ph.D. from Swansea University in the United Kingdom. He has extensive experience in the field of Special Education, having begun his professional career as a teacher for children with intellectual and hearing disabilities, learning difficulties, as well as Autism Spectrum Disorder, both in Jordan and Saudi Arabia.
He subsequently served as a field training supervisor for undergraduate students in Special Education for five years, after which he worked as a lecturer, then advanced to assistant professor, associate professor, and eventually full professor in the Department of Special Education at Al-Balqa Applied University and the University of Tabuk.
Dr. Hyassat also held several administrative positions, serving as Dean of Princess Rahma University College for two years, following his tenure as Vice Dean, and prior to that, as Head of the Department of Special Education. He has authored and published a number of scientific research papers in international, regional, and local academic journals.

Research Intersets:
Qualitative Research
Families of Children with Disabilities
Inclusive Education
Parental Involvement
Early Intervention
Autism Spectrum Disorder
Inclusive Education

Qualifications
# Degree University Specialization Graduation year
1PHDSwansea UniversitySpecial Education2012
2MASTER DEGREEUniversity of JordanSpecial Education2004
3BACHELOR'S DEGREEUniversity of JordanSpecial Education1997

Experiences
Academic Experience:
2024 -Current :Professor,Al-Balqa Applied University,Jordan.
2018 -2024 :أستاذ مشارك,قسم التربية الخاصة\ كلية الأميرة رحمة الجامعية\ جامعة البلقاء التطبيقية,Jordan.
2012 -2018 :أستاذ مساعد,قسم التربية الخاصة\ كلية الأميرة رحمة الجامعية\ جامعة البلقاء التطبيقية,Jordan.
2006 -2008 :محاضر متفرغ,قسم التربية الخاصة\ كلية الأميرة رحمة الجامعية\ جامعة البلقاء التطبيقية,Jordan.
2000 -2001 :معلم غرفة مصادر,وزارة التربية والتعليم\ المملكة الأردنية الهاشمية,Jordan.
1997 -2000 :Special Education Teacher,معهد الأمل للصم/ وزارة التربية والتعليم السعودية,Saudi Arabia.

Administrative Experience:
2022 -2024 :عميد كلية الأميرة رحمة الجامعية,كلية الأميرة رحمة الجامعية\ جامعة البلقاء التطبيقية,Jordan.
2017 -2019 :نائب عميد كلية الأميرة رحمة الجامعية,كلية الأميرة رحمة الجامعية\ جامعة البلقاء التطبيقية,Jordan.
2016 -2017 :رئيس قسم التربية الخاصة,قسم التربية الخاصة\ كلية الأميرة رحمة الجامعية\ جامعة البلقاء التطبيقية,Jordan.
2001 -2006 :مشرف تدريب ميداني,كلية الأميرة رحمة الجامعية\ جامعة البلقاء التطبيقية,Jordan.

Publications
1- Special Education Teachers? Perceptions of Parental Involvement in Inclusive Education ,Education Sciences, 2024,Vol. 14,no. 294.
2- Academic Staff Willingness to Make Educational Modifications for Students with Disabilities in Tabuk University ,University of Tabuk Journal for Humanities and Social Science, 2023,Vol. 3,no. 3.
3- Mothering a Child with Autism Spectrum Disorder during the COVID-19 Outbreak ,Social Sciences, 2023,Vol. 12,no. 11.
4- Diagnostic Process for Children with Autism Spectrum Disorder: A Preliminary Study of Jordanian Parents? Perspectives ,Children, 2023,Vol. 10,no. 8.
5- Jordanian mothers' perspectives on having their intellectually disabled daughters undergo hysterectomies: A qualitative study ,Journal of Intellectual Disabilities, 2023,Vol. 0,no. 0.
6- Mental Health of Jordanian Parents of Children with Autism Spectrum Disorder during COVID-19: A qualitative study ,International Journal of Special Education, 2023,Vol. 38,no. 1.
7- Internet Use among Jordanian Students with and without Learning Difficulties at Primary Schools ,Journal of Educational and Social Research, 2021,Vol. 11,no. 2.
8- Participation of Individuals with Disabilities in Political Activities: Voices from Jordan ,Pertanika Journal of Social Science and Humanities, 2021,Vol. 29,no. 1.
9- The Role of Computer Technology in Supporting Children?s Learning in Jordanian Early Years Education ,Journal of Research in Childhood Education, 2017,Vol. 31,no. 3.
10- Development of a Scale for Measuring Parental Satisfaction with Services Available for Disabled Children in Jordan ,International Journal of Special Education, 2016,Vol. 30,no. 1.
11- The voice of Jordanian parents of young children with disabilities on involvement in their children?s educational services ,International Journal of Special Education, 2016,Vol. 31,no. 3.

University Courses Taught
1- Early Intervention.
2- Current Issues and Trends in Special Education.
3- Intellectual Disabilities.
4- Visual Impairment.
5- Autism Spectrum Disorders.
6- Behavior Modification.
7- Educational Programs for special Needs.
8- Measurement and Diagnosis in Special Education.
9- Hearing Impairment.
10- Qualitative Research in Special Education.

Books
# Book Name Publisher Name Year
1Jordanian Parents of Young Children with Disabilities Perspectives on Care, Coping and Service ProvisionScholars? Press2013

Journals Editor/ Reviewer
Review:
Life Span and Disability.
Dirasat: Educational Sciences.

Community Service :
* Training a number of Ministry of Education supervisors on using screening tests.
* Representing the college in a large number of activities and celebrations held by civil society organizations on a number of national and religious occasions.
* Delivering consultations to families of children with disabilities in the local community.
* Being part of ratification a number of agreements between the university and a number of institutions.
* Delivering a number of lectures to local school students about disabilities issue.


Print CV
Print CV



اتصل بنا
جامعة البلقاء التطبيقية
 962 5 3491111+
 962 5 3532312+
  السلط 19117 . الاردن, ص. ب. 206
شبكات التواصل الإجتماعي
Facebook Twitter Youtube Instgram Linked In
Google Play App Store
سياسة حماية البيانات و الخصوصية
©2022 جميع الحقوق محفوظة جامعة البلقاء التطبيقية تصميم وبرمجة مركز الحاسوب
إضغط هنا لمشاهدة أفضل إعدادات التصفح